19 Ekim 2008 Pazar

Socrates ve Üç Filtre...

Eski Yunanda , Socrates bilgiyi saklamasi sebebiyle saygideger bir ün yapmıştı.
Bir gün bir tanidik, büyük filozofa rastladi ve dedi ki;
- Arkadasinla ilgili ne duydugumu biliyor musun ?
- Bir dakika bekle, diye cevap verdi Socrates.
Bana bir sey söylemeden evvel senin küçük bir testten geçmeni istiyorum.
Buna Üçlü Filtre Testi deniyor.

- Üçlü Filtre?
- Dogru,diye devam etti Socrates.
Benimle arkadasim hakkinda konusmaya baslamadan önce,
bir süre durup ne söyleyecegini filtre etmek, iyi bir fikir olabilir.
Bu ona 3 filtre testi dememin sebebi.

Birinci filtre,:
Gerçek Filtresi Bana birazdan söyleyecegin seyin tam anlamiyla gerçek oldugundan emin misin?
- Hayır, dedi adam.Aslinda bunu sadece duydum ve ....
- Tamam, dedi Socrates.
Öyleyse, sen bunun gerçekten dogru olup olmadigini bilmiyorsun.

Simdi ikinci filtreyi deneyelim,:
Iyilik Filtresini. Arkadasim hakkinda bana söylemek üzere oldugun sey iyi bir sey mi ?
- Hayir, tam tersi...
- Öyleyse,diye devam etti Socrates, onun hakkinda bana kötü birsey söylemek istiyorsun
ve bunun dogru oldugundan emin degilsin.
Fakat yine de testi geçebilirsin, çünkü geriye bir filtre daha kaldi;

Yararlilik Filtresi. Bana arkadasim hakkinda söyleyecegin sey benim isime yarar mi ?
- Hayir , gerçekten degil.
- Iyi diye tamamladi Socrates,
eger bana söyleyecegin sey dogru degilse, iyi degilse ve ise yarar,
faydalı degilse bana niye söyleyesin ki ?
*alıntı..

Hiç yorum yok: